אמת זרה | תערוכה בסדרת נדבך 18
יואב פרידלנדר
אוצר: יוסי גלנטי
17 באוקטובר — 7 בדצמבר, 2013
יואב פרידלנדר יוצר את עבודותיו בשתי סביבות תרבותיות שונות: ארצות הברית וישראל. חלקן מבוימות, נבנות ומצולמות בבית ואחרות הן פרי תהליך צפייה ותיעוד המציאות. כל העבודות, פנים וחוץ, נבנות ומעוצבות מתוך נקודות מוצא משותפות הבוחנות ומגייסות את הדימוי המצולם כמתווך תקשורת המכיל קודים תרבותיים רב שכבתיים. תהליך היצירה מתקיים תוך דיאלוג עם דימויי מפתח בולטים בהיסטוריה של הצילום. כך למשל, צילומו המפורסם של רוברט קאפה “מותו של חייל לויאליסט” (בו נראה חייל במלחמת האזרחים הספרדית סופג פגיעת כדור ונופל לאחור) עובר טרנספורמציה ומבוים מחדש, תוך שימוש בבובת משחק מפלסטיק על כרית, ובתאורת חלון בחדרו של הצלם. באותה זירת התרחשות, בצילום אחר, מוצב דגם מגדל שמירה איקוני מתקופת ‘חומה ומגדל’ ליד כלי מיטה ומוטען במשמעות שונה. גם צילום של דגם מטוס הנעוץ בקיר החדר מאזכר דימויים מאירועי ה-11.9. מהלכים אלו מפרקים את הצילומים המקוריים מההילה, הדרמה וההרואיות הכרוכים בהם ולמעשה מאלפים ומבייתים אותם, תרתי משמע.
באותה רוח מתבצע הצילום של המרחב הציבורי והנופים הפתוחים. פעולת התיעוד מאפשרת לבודד, לכמת ולאפיין תופעות תרבותיות בעלות מכנה משותף נסתר. כאשר מתערב האמן בנוף ומביימו, כדוגמת צילום הרכב העולה באש, או אפילו בונה אותו מחדש, נוכחותה הדרמטית של המציאות מצטמצמת ומתגמדת. הופעת עקבותיו של הצלם בנוף יכולה לבוא לידי ביטוי לעיתים רק בסימן בודד שהושאר ובפעמים אחרות במכלול עיצובי מחושב, הפועל לפי ערכי המקום והזמן הנתונים. הריחוק הגיאוגרפי בין זירות ההתרחשויות ובין הפנים והחוץ בעבודות אלו הופך כלי השוואתי הבוחן ניגודים אך גם מצבים המשלימים זה את זה.
תוך שימוש ברצפי תמונות קצרים, נוצר תחביר צילומי המניע ומטלטל את הצופה קדימה ואחורה בין מקומות ויוצר חווית צפייה דינמית וביקורתית.