אגודת לרווה לחקר העל-טבעי
אגודת לרווה לחקר העל-טבעי
תערוכה קבוצתית
אוצרת: טלי בן-נון וסאלי הפטל נוה
22 במאי — 10 באוגוסט, 2019
אגודת לרווה לחקר העל-טבעי
The Larva Society for Psychical Research
10.8.19-22.5.19
הכניסה חופשית!
לרגל חגיגות יום הגותיקה העולמי שחל ב- 22 במאי[1], אגודת לרווה לחקר העל-טבעי[2] קבעה את משכנה בבית האמנים ירושלים למשך שלושה חודשים על מנת לחקור את הפוטנציאל של מעשה האמנות כ-מדיום לפעילות ספיריטואליסטית. האגודה, שהוקמה בשנת 2012, מכנסת עבודות אמנות של אמנים חיים ומתים ומחילה עליהן כוחות של טרנסמיטורים (משדרים) – אובייקטים המאפשרים תקשורת בין החומר – יצירת האמנות, לאנטי-חומר – עולם הרוחות. דרך התכנסות סיאנסית, מחקר פסבדו-מדעי ופעילות על-טבעית חושפת לרווה ערכים גותיים רומנטיים המוצפנים בעבודות – רגש, קיטש, הגוף הגרוטסקי, חוסר שליטה, אימה, אהבה, ייסורים, חיי נצח, רוחות רפאים, מדע פופולרי, מדע בדיוני ואלכימיה.
אגודת לרווה לחקר העל-טבעי משתקעת בירושלים המאופיינת במכוני מחקר רבים, בבית בעל חשיבות היסטורית הקשורה בנימיה לראשית דרכה של האמנות הישראלית. בית האמנים הופך לגוף זמני כמו בדיבוק – אתר רדוף רוחות עבר הממשיכות לפקוד אותו גם בהווה.
אמנים משתתפים: אסף אבוטבול, מאיה אטון, טלי בן-נון, זליה בישופ, ענת בצר, ג’ניפר בר לב, מיה גורביץ’, גדעון גכטמן, דרור דאום, סאלי הפטל-נוה, אביגיל טלמור, מאשה יוזפפולסקי, מיטל כץ-מינרבו, לרווה, אסי משולם, אורי ניר, עמנואל נפוליטנו, אבי סבח, רן סלוין, אהד פישוף, להלי פרילינג, שוש קורמוש, אורי קצנשטיין, אורי רדובן, גלעד רטמן, נטעלי שלוסר, מאיה שמעוני
על גותיקה ותרבות:
״גותי הוא כינוי בעל היסטוריה מוזרה, המעורר אסוציאציות ודימויים של מוות, הרס והתנוונות״[3] . ההקשר האסוציאטיבי העכשווי ביחס ל’גותי’, הם בני נוער לבושים ומאופרים בשחור, מאזינים למוזיקה אפלה וסוגדים לשדים, רוחות, ערפדים ולשטן. כתת-תרבות עשירה החולשת על הספרות, התאטרון, השירה, המוסיקה, הקולנוע והאופנה, משלבת הגותיקה בין הרציונלי לרגשי, בין הגרוטסקי לנשגב הרומנטי, ועוסקת באפל, במסתורי, בעל טבעי ובעתיד- על כל חידושיו הטכנולוגיים.
תת תרבויות דקדנטיות ואסקפיסטיות צצות לאורך ההיסטוריה המודרנית ופורחות על רקע משברים סוציו-פוליטיים עולמיים, ופריצות דרך מדעיות המטלטלות את התודעה. בעתות חרדה מהבלתי נודע והבלתי ניתן להסבר, הפנייה אל ספיריטואליזם ואוקולטיזם, באמצעות טקסים המחברים אל הלא-נודע ומתקשרים עם עולם הרוחות, מזמנת את המוזר והזר גם אם לא ניתן להכילו באופן שכלתני.
הגותיקה זכתה לעדנה מחודשת בתקופות של שבר. היא רוח הרפאים של המיעוטים, השוליים, החוזרת לרדוף את הממסד ומתפקדת כמראה שחורה המשקפת את הרוע וחוסר החמלה. היא מצביעה על התפרקות המוחלט והקבוע לפרוץ ונזיל, ומערערת על כל מה שנתפס בטוח או יציב.
[1] ידוע שבתאריך זה מציינים גם את יום רואי החשבון ויום שרלוק הולמס
[2] לרווה היא פגית או זחל, שלב התפתחותי ירוד במחזור חייהם של חלק מבעלי החיים. הפגית היא השלב בין העובר לבוגר, כאשר היא עדיין לא הגיעה לבגרות מינית. המילה לרווה בשפה הלטינית פירושה מסיכה או רוח רפאים. לרווה הוא גם שמה של אמנית צעירה העוסקת בקולנוע ניסיוני ומיצב דרך הפריזמה של תת-התרבות הגותית.
[3] ואלרי סטיל, היסטוריונית אופנה, Gothic: Dark and Glamour
אירועים ללא תשלום בזמן התערוכה:
בערב הפתיחה, יום רביעי, 22.5.19 בשעה 20:00, מופע קולי של היוצרת אולה סבצ’וק,
״Cladina Stellaris״, שחר אטואן- עיצוב מיצג פתיחה
יום שלישי, 4.6.19 בשעה 19:00: מחווה לצ’רלי מגירה ומוריס צרפתי
יום שלישי, 18.6.19 בשעה 19:00: ערב מוסיקה חיה עם היוצרים אסף אבוטבול ו- D.R.Y. (דימיטרי פוליאקוב ורן נחמיאס)
יום שלישי, 9.7.19 בשעה 19:00- ליל עיון – “מתודולוגיה של גותיקה” (ספרות גותית, שירה, קולנוע, עיצוב גרפי, אופנה ועוד)
סיור וירטואלי בתערוכה:
מתוך הפרוייקט QUO VADIS צילום: סמדר צוק

אגודת לרווה לחקר העל-טבעי, להלי פרלינג, מעודדות, 2018, ידיות פונפון, אבני סברובסקי, תוספות שיער, קלקר. צילום: שלמה סרי  

אגודת לרווה לחקר העל-טבעי, אבי סבח, אבנים (פרט), 2017 - 2019, עפרונות על נייר. צילום: שלמה סרי  
- מאשה יוזפפולסקי
- מאיה שמעוני
- נטעלי שלוסר
- גלעד רטמן
- אורי רדובן
- אורי קצנשטיין
- שוש קורמוש
- להלי פרילינג
- אהד פישוף
- רן סלוין
- עמנואל נפוליטנו
- אורי ניר
- אסי משולם
- לרווה
- מיטל כץ-מינרבו
- אבי סבח
- אביגיל טלמור
- סאלי הפטל-נוה
- דרור דאום
- גדעון גכטמן
- מיה גורביץ’
- ג’ניפר בר לב
- ענת בצר
- זליה בישופ
- טלי בן-נון
- מאיה אטון
- אסף אבוטבול