לילא עבד אלרזאק, מראה הצבה בתערוכה. צילום: דניאל חנוך
הבוגדת חזרה, אבל הסיוט ממשיך | תערוכה בסדרת נדבך 24
לילא עבד אלרזאק
אוצרת: רונה יפמן
24 באוגוסט — 26 באוקטובר, 2024
לילא עבד אלרזאק היא אמנית צעירה, בוגרת תואר שני באמנות ובולטת כקול ייחודי בדור האמנים הצעיר בארץ עם יצירה ויזואלית חדה, המשלבת וידיאו, צילום, ציור, קולאז', טקסט ופרפורמנס, ומתאפיינת בגישה ספק-משעשעת, ספק-בועטת, מרדנית וביקורתית.
בתערוכת היחיד הראשונה שלה מציגה עבד אלרזאק שני סרטים קצרים, המעלים זיכרונות שזורים בפרשנויות סוריאליסטיות לאנקדוטות ביוגרפיות מילדותה ומנעוריה, תקופה שבה נחשבה ל"אאוטסיידרית" בסביבה החברתית שבה התחנכה בשל סירובה להיות "כמו כולם". בילדותה סבלה מעיכוב בדיבור, וכאשר דיברה, שפתה העיקרית הייתה אנגלית, אף ששפת אמה ערבית, ולכן לא התקבלה כאחת מכולם, לא בחברה הערבית ולא בחברה היהודית.
בסרטה הראשון, Aren't You Ashamed of Yourself (2023), היא מספרת על אותה אאוטסיידריות מילדות, שנבעה מאי-יכולתה לדבר בשפה הערבית, מצב שהוביל לנידוי חברתי ולתיוגה כ"בוגדת". המילה "בוגדת" שבה ומופיעה גם בסרטה השני, הבוגדת חזרה, אבל הסיוט ממשיך (2024) – מותחן אימה, סוריאליסטי, פסיכולוגיסטי יותר ומהיר, המעלה זיכרון טראומטי מ-2014. המנטרה "בוגדת" מקועקעת על כל פיסת עור חשוף. כתיבתה החוזרת ונשנית מהדהדת את טראומת התוקפנות הפיזית והמילולית, שחוותה האמנית על בשרה בנעוריה משני המגזרים, ואת החרם החברתי, שנגזר עליה לגדול בצלו. אולם בסרט זה לילא הנערה הופכת מקורבן לגיבורה, הנלחמת בתוקפים ויכולה להם תודות לכוח הדמיון. בהקבלה, לילא עצמה ממציאה את עצמה מחדש באמצעות האמנות. הפרפורמטיביות, התסריטים שהיא כותבת והדימויים בעבודותיה מושפעים ממַנגה, מאנימציה יפנית ומסדרות, שבמרכזן גיבורות-על נלחמות ברעים וגוברות עליהם.
עבודתה הפמיניסטית, הביקורתית והחכמה של עבד אלראזק מציבה תגובת נגד לדעות שמרניות ומבקרת את החברה, שמנסה להגביל את האינדיבידואל ולהכתיב מה צריך או לא צריך לעשות, איך לדבר, באיזו שפה לחשוב ולתקשר כאדם, כאישה או כאמנית. הקצב המהיר, הישירות, ההומור, הקלילות, ערבוב השפות ועמעום הזהויות הם השפה הוויזואלית העכשווית של לילא; בד בבד זהו גם מצב קיומי, מעצים ומעשיר תרבותית, הטומן בחובו פוטנציאל לחיבור ולקבלה.

הבוגדת חזרה, אבל הסיוט ממשיך | תערוכה בסדרת נדבך 24, לילא עבד אלרזאק, בוגדים שייכים לפח אשפה, 2024, קולאז' דיגיטלי  

הבוגדת חזרה, אבל הסיוט ממשיך | תערוכה בסדרת נדבך 24, לילא עבד אלרזאק, הבוגדת חזרה, אבל הסיוט ממשיך, 2024, צילום סטילס מתוך וידאו, 6.20 דק'