שָׁלוֹשׁ מַכְפֵּלוֹת | זוכה הפרס לאמנות חזותית בתחום הצילום ע"ש מירון סימה לשנת 2015
ניר עברון
אוצר: ד"ר ניסן פרז
28 בפברואר — 2 במאי, 2015
עבודותיו של עברון, שניתן לכנותן כמופשט פיגורטיבי, הן תוצר של מניפולציה מושכלת. בדומה לאמן אשליה, עברון מלהטט בחושים. אלא ששורת הפעולות בהן הוא נוקט נותרת גלויה וניכרת לעין, שהרי היא מוסרת צופן בר-פענוח המאפשר לנו לקרוא ולהבין את השינויים שהתחוללו בדימוי. כתוצר של עבודת עיבוד והרכבה, הדימויים מעמידים בפנינו חזיונות-אשליה הטעונים באיכות של ‘דימויי רפאים’, בדומה לצילום הרוחות שהיה נפוץ במאה ה-19.
בעידן בו היחס לצילום משתנה מן היסוד ואנו נדרשים לבחינה מחודשת של אופני פעולה השגורים של המדיום, עברון מציג גישה ותוצרים אמנותיים עכשוויים הקשובים לשינויים הללו תוך שהם מיודעים אליהם באופן פילוסופי עמוק. מחקרו המעמיק בטכנולוגיית הצילום המסורתית כמו בדימוי מעלה שני עניינים: ראשית, טיבו של היחס הישיר לכאורה, המוליד אותה בבואה שאינה העתק מדויק בהכרח של הממשי, אלא כעין תחליף שבא על מקומו; שנית, סדרת המהלכים הניצבת בשורש ה’אמנות’, דהיינו, השינויים שמחוללים באותה בבואה.
שלושת סדרות העבודה החדשות שבתערוכה חולקות ללא ספק הרבה במשותף. בחינה של האנסמבל בכללותו, מעלה כי העבודות הן תוצרים של מהלך פרשני אבסולוטיסטי-מטריאליסטי: הגם שהן מתבססות על עולם חיצוני מטריאלי, הן מביאות תחת זאת חזיונות חדשים מעיקרם, המתגלגלים, הודות לפעולה האמנותית, אל אובייקטים חדשים וסובייקטיביים. הגם שזיקה מסוימת אל העולם האמיתי נשמרת, הדימויים דוחים את התובנה הקנטיאנית של ידע ודאי על אודות התקיימותם של דברים.
כפי שקורה באמנות לא פעם, עברון מציג לנו דברים שאינם עולים על הדעת, או במילותיו של פרוסט, הוא גורם לצופה לראות את העולם בעיניו של מישהו אחר, ומבעד לאופן המחשבה שלו: האמן.
בשעה שאנו ניצבים מול העבודות ובוחנים אותן מצד החד-פעמיות ומצד האובייקטיביות שלהן, השאלה שעולה איננה רק איזו מן היסטוריה מתועדת בהן, אלא גם מה טיבן של הזיכרונות הנוצקים בהן כסדרה אחת, מורכבת, של קשרים בזמן.
על סדרת צילומיו דרייפוס/מיילס כתבו השופטים לפרס: “עבודותיו של עברון מציעות אמירה אמנותית ייחודית, הנוגעת בעת ובעונה אחת במדיות אמנותיות שונות כמו הצילום והמופע הקולנועי. בפרויקט דרייפוס/מלייס שלו, עברון מאתגר את הגדרותיהם של אלו, ומוסיף להן רבדים של משמעות ויצירתיות. יצירתו של עברון מעידה על יכולת עשייה מקורית, חדשנית ומורכבת תוך חקירת המדיום הקולנועי בראשיתו. הממד החזותי המאתגר בעבודתו, כמו גישתו המחקרית והניסיונית המרחיבה את גבולות המדיום גורמת להתבוננות מעמיקה וחשיבה מחודשת ביחס לדימוי ולשאלות אמנותיות עקרוניות הנוגעות למעמדו. ממד החדשנות, לצד גורם ההפתעה החזותי והגירוי האינטלקטואלי מעניקים ליצירה של ניר עברון עומק וענין המאתגר את הצופה להעמיק בתוכן העבודה.”
ועדת השיפוט: ד”ר גל ונטורה, ד”ר ניסן פרז ועילית אזולאי
הפרס המוענק אחת לשנתיים, ע”ש הצייר מירון סימה, יועד בשנה זו ליוצרים בתחום הצילום.